Kauden 2018 mallilennokkikisat ja sääntömuutokset

Scale Finlandin www-sivut ovat muuttaneet hieman uudistettuina Ilmailuliiton siipien suojiin, tervetuloa uudistuneille sivuille.

Vuoden 2018 kisa- ja tapahtumakalenteri on valmistumassa, tänä vuonna järjestetään kaksi varsinaista mallilennokkien kisatapahtumaa, sekä yksi erillinen IMAC-kisa. Tänä vuonna kisataan taas Turussa, Paattisten kentällä järjestettävä Paattisten Paroni 2018 -kisa on myös Suomen Cup-osakilpailu.

Suomen Cup -kisakalenteri näyttää siis tältä:

30.6.2018 Turku – Paattisten Paroni 2018 (F4C, Kansanscale)
28.7.2018 Seinäjoki (F4C, Kansanscale, Flying Only, IMAC)
25.8.2018 Jämi (IMAC)
24.11.2018 Pietarsaari – inSkaala 2018 (RC Scale, F4D Rubber Scale ja F4F Peanut Scale)

Jo kolme kertaa järjestetty Scale Open jää väliin tänä vuonna, sen asemesta kaikki mallilennokkien harrastajat ovat tervetulleita mukaan Jämille 4.-5.8.2018 SIL:n Lennokkitoimikunnan järjestämään Spirit of Jämi -tapahtumaan.

Luokka F4C kisataan kaudella 2018 ja eteenpäin Suomen Cup-luokkana, joten SIL:n jäsenyys ja kilpailulisenssi eivät ole enää luokan kisaan osallistumisen edellytyksenä. Toivottavasti se näkyy osallistumisaktiivisuudessa positiivisesti. Otetaanpa tavoitteeksi, että F4C-luokan Suomen Cup-mitalit saadaan tänä vuonna jaettua.

Suuri sääntömuutos vuodelle 2018 koskee Kansanscale-luokkaa. Luokan kilpailuissa ei enää arvostella oman työn osuutta, eikä mallilennokin alkuperällä ole vaikutusta pöytäarvostelun tulokseen. On siis aivan sama, rakensitko koneen itse vai ostitko valmiin koneen vaikkapa kaverilta. Vain esikuvanmukaisuus merkitsee. Toivottavasti muutos kannustaa myös Flying Only -luokassa valmiina hankituilla koneilla aiemmin kisanneita tulemaan mukaan Kansanscaleen. Ja – tietenkin olisi mukavaa nähdä niitä itse rakennettuja mallilennokkeja Kansanscale-luokan lisäksi myös F4C-luokassa.

Nähdään kisoissa!